A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) 3. számú mellékletében meghatározott termékek kizárólag üzletben működési engedély birtokában forgalmazhatóak.
A Kormányrendelet 6. számú mellékletében meghatározott termékek forgalmazása a bejelentést követően kezdhető meg. A Kormányrendelet 4. számú melléklete tartalmazza a vendéglátóhelyek üzlettípusait és azok jellemzőit.
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (továbbiakban: Dáptv.) rendelkezéseinek megfelelően a természetes és jogi személyek számára Hivatalunk a jogszabályokban meghatározott esetekben biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Az elektronikus ügyintézés ügyféli alapjog, azonban a Dáptv. rendelkezései alapján az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, valamint az ügyfél jogi képviselője elektronikus ügyintézésre kötelezett. A természetes személyek, azaz magánszemélyek számára is nyitva áll az elektronikus út választása, de nem kötelezettség. Az e-ügyintézésre kötelezett szervezetektől papír alapon beérkező beadványok nem alkalmasak a kívánt eljárások megindítására.
Hatóságunk az e-Papír (https://epapir.gov.hu/), illetve az E-önkormányzat portálon (https://ohp.asp.lgov.hu) keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét ügyfelei számára.
Az e-Papír szolgáltatás használata során a bejelentkezést követően az alábbi menüpontokat szükséges kiválasztani:
-
TÉMACSOPORT: önkormányzati igazgatás
-
ÜGYTÍPUS: kereskedelmi ügyek
-
CÍMZETT: Felsőszentiván Községi Önkormányzat.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az elektronikus ügyintézés során kizárólag hitelesített dokumentumok fogadhatók el.
Tájékoztató a dokumentumok hitelesítéséről:
-
Természetes személyek esetén:
– eSZIG (https://hiteles.gov.hu/cikk/50/eszig_e-alairas_informaciok)
– AVDH (https://www.nisz.hu/)
-
Jogi személyek esetén pl.: https://e-szigno.hu/
Felhívjuk figyelmét, hogy
-
gazdálkodó szervezet ügyfél az Eüsztv.14.§ (1) bekezdése alapján köteles bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába (a továbbiakban: rendelkezési nyilvántartás) az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét.
-
természetes személy ügyfél – amennyiben ügyeit elektronikusan kívánja intézni – a rendelkezési nyilvántartásban szíveskedjen alaprendelkezést tenni az elektronikus ügyintézés engedélyezése céljából.
A rendelkezési nyilvántartás szolgál az ügyfelek ügyintézési rendelkezéseinek, illetve meghatalmazásainak rögzítésére. A rendelkezési nyilvántartás jelenleg a https://rendelkezes.kekkh.gov.hu/rny-public/ címen érhető el.
Csatolandó dokumentumok:
-
az üzlet használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó igazoló okirat (a tulajdoni lap kivételével)
-
haszonélvezet esetében a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat
-
közös tulajdonban álló üzlet esetében a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat
-
meghatalmazás (amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el)
Üzletben folytatott kereskedelmi tevékenység esetén a vásárlók könyvét a használatba vétel (tevékenység megkezdése) előtt hatóságunk hitelesíti, miután meggyőződött arról, hogy a bejelentés/kérelem megfelel a jogszabályi előírásoknak.
Kérjük, hogy a hatékony ügyintézés céljából a nyomtatványon feltétlenül tüntesse fel telefonszámát és e-mail címét.
A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény rendelkezései alapján az engedélyköteles tevékenység engedély helyett ellenőrzött bejelentés alapján is folytatható.
A bejelentést az engedélykérelemre vonatkozó jogszabályban előírt adattartalommal és mellékletekkel kell benyújtani. A bejelentéshez okiratot kell mellékelni, amelyben a bejelentő
-
tájékoztatást ad a joggyakorlás által érintett további ügyfelek személyéről, és
-
nyilatkozik arról, hogy a további ügyfeleket a bejelentés benyújtásának szándékáról, a benyújtás időpontjáról és az eljáró hatóságról tájékoztatta.
A bejelentés kizárólag elektronikus úton tehető meg: ügyfélkapun, online űrlap segítségével vagy e-mail útján (penztar@felsoszentivan.hu ).
Ha nem kerül sor a bejelentés visszautasítására vagy engedélyezési eljárásra utalására, a kérelmező a tevékenységet a bejelentést követő tizenötödik napot követő naptól jogosult megkezdeni. Az ügyfél dönthet úgy, hogy a tevékenységet bejelentés helyett engedély alapján kívánja végezni.
A kereskedő a nyilvántartás adatait érintő változást (pl. cégnév, székhely, termékkör stb.) haladéktalanul, illetve a nyitvatartási idő változását az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni. Az üzlet megszűnését a megszűnést követő nyolc napon belül be kell jelenteni.
Felhívjuk a kereskedők figyelmét, hogy a kereskedelmi tevékenység nyilvántartásba vétele egyéb jogszabályi kötelezettségek alól nem mentesít, például:
-
a nemesfémtárgyakkal kapcsolatos hatósági feladatokról és hatósági eljárási szabályokról, valamint a nemesfém tárgyak készítésének és díszítésének szabályairól szóló 508/2017. (XII. 29.) Kormányrendelet,
-
Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 6/2019 (V.29..) önkormányzati rendelete,
Alkalmazott jogszabályok
-
a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény
-
a kereskedelemről szóló 2005. CLXIV. törvény
-
a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet
-
az egyes ipari és kereskedelmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről, valamint egyes műszaki szabályozási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 34/2021. (VII. 26.) ITM rendelet
A kereskedelmi tevékenységekről hatóságunk nyilvántartást vezet az alábbiak szerint: